Ik ben de 40 jaren training geven inmiddels gepasseerd. Nog steeds doe ik dat elke dag met heel veel plezier. Ook ben ik dus al ruim 40 jaar coach. Het training geven en coachen doe ik tot op de dag van vandaag met heel veel plezier. Het is als trainer leuk om jeugd op te leiden en te zien hoe dat zich in wedstrijden ontwikkeld.
Basics training geven
In mijn trainingen aan jeugd probeer ik ze te laten zien dat fouten maken hoort bij het beter worden. Er zal nooit druk gelegd worden tijdens opleiden dat fouten maken niet mag. Als de spelers fouten maken, dan is dat weer een aanleiding om te verbeteren en daar komt mijn taak pas. In samenspraak met de speler nieuwe dingen uitproberen om te kijken of het er beter van wordt. Dat is leuk en nodigt de speler uit om alles wat je zegt ook te proberen en zelf te onderzoeken of dat dan ook beter werkt. Zo worden spelers beter en ontwikkelen zij zichzelf. De speler wordt eigenaar van zijn ambitie. De trainer is een hulpmiddel.
Basics coachen
Als coach laat ik mijn spelers de fouten maken zonder ze erop af te rekenen. Nieuwe kansen bij de volgende actie. Focus binnen het team houden en als laatste: Respect voor je tegenstander en de scheidsrechter. Als coach geef je daarin het voorbeeld. Als spelers fouten durven maken dan leren ze. Als coaches fouten afstraffen dan kweek je angst. Angst is de slechte raadgever in sport. Ook de acceptatie dat een tegenstander beter speelt dan het eigen team hoort daarbij. Dan heb je weer wat te trainen om beter te worden.
FOUT
Een coach die voorop gaat om tegenstander en scheidsrechter en te beschimpen en dat overbrengt op zij eigen spelers is echt fout. Als dat in het jeugdvolleybal gebeurt, is het zelfs verwerpelijk. Opleiden is ook opvoeden. Ga met anderen om zoals je wil dat anderen met jou omgaan. Juich voor je team maar niet tegen de tegenstander. Dat geldt ook voor het meereizende publiek. Natuurlijk mag je best fanatiek zijn en is emotie onderdeel van het spel, maar altijd met respect naar anderen.
Elke vereniging zou iemand moeten hebben die coaches begeleidt. Die feedback geeft aan de jeugdcoach over de manier waarop hij met spelers, tegenstander, scheidsrechter en ouders omgaat. Daar waar zaken niet goed gaan zoals een vereniging dat wenst, mag en zelfs moet een vereniging ingrijpen en het gedrag van de coach veranderen. Lukt dit niet dan is het einde oefening voor de coach.
OPTREDEN TEGEN SPELERS
Als spelers zich schuldig maken aan het ongeoorloofd gedrag, moet er wel een sanctie op staan. Vaak is het al voldoende als je als coach dat gedrag afkeurt en zegt dat je dat niet wil hebben in jouw team. Als spelers zich niet an die regels kunnen houden dan dient er direct een sanctie plaats te vinden. Mijn voorstel is wisselen en niet meer laten spelen.
TOEKOMST
De jeugd heeft de toekomst en dat is ook zo. Ik zie de vriendschappen onder volleyballers, omdat zij met regels van respect tegen elkaar spelen. Vriendschappen voor het leven. Een voorbeeld daarbij: Twee jeugdteams die in de finale van de regio beker strijden om het goud: Haaglanden en Huizen In de weedstrijd elkaar bestrijden, maar na de wedstrijd met elkaar op de foto gaan als vrienden. Zo zie ik mij het volleybal voor mij. Strijden met respect voor de ander.
BEOORDELEN DOOR SCHEIDSRECHTERS
Mijn voorstel zou ook zijn dat scheidsrechters de teams en begeleiding gaan beoordelen. Laten zij ook maar eens zeggen welke coaches en spelers hen het leven zuur maken. Op basis van deze gegevens kan een vereniging en een bond ook maatregelen nemen ter aansturing van een beter klimaat voor scheidsrechter en per saldo wordt het leiden van wedstrijden er leuker op waardoor er meer mensen bereid zijn om wedstrijden te gaan leiden.